Hoe word je een topsporter?

Hoe word je een topsporter Patrick Frimpong

 

Topsporter worden? Hoe doe je dat eigenlijk? Zo ver ik weet is er niet echt een handboek over hoe je een topsporter wordt. Maar ik weet dat veel (jonge) sporters dromen om ooit de top te bereiken. De vraag is hoe doe je dat? Ik wil graag met je delen wat ik heb geleerd van mijn eigen proces. In dit bericht deel ik zoveel mogelijk tips die ik graag had willen krijgen toen ik het idee kreeg om zelf ooit topsporter te worden.

 

Wat ik graag had willen weten toen ik net begon

Toen ik net begon met sport, wilde ik profvoetballer worden. Uiteindelijk is het profbasketballer geworden. Toen ik een jaar of zeven was zag ik Ajax de Champions League winnen. Ik zag jonge jongens zoals Patrick Kluivert, Edgar Davids, Clarence Seedorf, Ronald en Frank de Boer grote successen boeken. Dat wilde ik ook en ik wilde die cup met de grote oren ook omhoog houden! Ik had alleen geen idee wat er voor nodig was om dat te bereiken.

 

Soms had ik het er met mijn familie over wat mijn droom was. Wat mijn opa dan altijd zei was; ‘’Als je prof wil worden moet je oefenen, oefenen, oefenen!’’ Dat hoor ik mensen nu ook zeggen. Veel trainen en veel uren maken. Die les ben ik niet vergeten, maar wat ik nu heb geleerd is dat het niet alleen gaat om het oefenen en veel uren maken. Het is niet alleen kwantiteit, maar ook kwaliteit. Hoe specifiek train je tijdens de uren die je maakt?

 

Dat je veel moet trainen was dus een van de lessen die ik heb geleerd. Maar door de jaren heen heb ik nog veel meer geleerd over hoe je het best kunt trainen, over eten, slapen, mindset en nog veel meer. Alle lessen die ik graag had willen leren toen ik net begon als sporter deel ik hieronder!

 

Les 1: Niet alleen 10.000 uur trainen, maar ook doelbewust trainen!

Het gaat niet alleen om de 10.000 uren training zoals sommige mensen zeggen, maar juist ook om hoe gericht en doelbewust je traint. Onderzoek laat zien dat experts en topsporters heel doelbewust trainen op de dingen waarin ze beter willen worden. Ze focussen op hele specifieke onderdelen van hun spel. Dus alleen zeggen ik wil een betere voetballer worden dus ik ga nu een balletje trappen is niet genoeg. Je moet heel bewust trainen op bijvoorbeeld je balaannames met je zwakke been.

 

‘’Practice does not make perfect, perfect practice makes perfect.’’ Vince Lombardi

 

Les 2: Leer van de allerbeste sporters

Als je de top wil behalen dan is het heel zinvol om succesvolle sporters te bestuderen. Zlatan Ibrahimovic vertelde in zijn biografie dat hij, toen hij jong was, fan was van het Braziliaanse nationale voetbalteam. Hij had een videoband die hij eindeloos bestudeerde. Nadat hij de video had bekeken ging hij naar buiten om alle bewegingen na te doen.

 

 

 

Kobe Bryant deed niets anders dan bewegingen ‘’stelen’’ van zijn voorbeeld Michael Jordan. Sportpsychologen hebben het ook wel over modelleren van topsporters. Dit is het bestuderen hoe een hele goede sporter beweegt en het vervolgens nadoen. Je stelt jezelf dan vragen zoals; wat is zijn lichaamshouding? Gezichtsuitdrukking? Hoe maakt hij zijn bewegingen? Vervolgens doe je dit na als een soort acteur die een rol speelt. Dit kan helpen om sneller bewegingen aan te leren en met meer vertrouwen te leren spelen. Hoe vaker je dit oefent en probeert, hoe natuurlijker het wordt.

 

 

 

Daarnaast is het lezen van biografieën of het kijken van documentaires ook een manier om erachter te komen hoe topsporters denken en trainen. Hoe gaan zij om met obstakels? Wat doen ze om te ontspannen? Hoe motiveren ze zichzelf? Hoe zijn zij topsporter geworden?

 

Les 3: Geloof in jezelf – ontwikkel een groei mindset

Onlangs las ik het boek van Amerikaans sportpsycholoog Bob Rotella. Rotella zei in het voorwoord dat wat LeBron James zo goed in basketbal maakt niet zijn fysieke kwaliteiten zijn. Het is volgens Rotella zijn manier van denken en geloof in zichzelf wat het verschil maakt. Zo’n succesvolle manier van denken is niet alleen weggelegd voor LeBron James. Die manier van denken kunnen jij en ik ook aanleren.

 

Onderzoekers hebben ontdekt dat succesvolle mensen een “groei mindset” hebben. Deze mindset kunnen we zelf ontwikkelen door bijvoorbeeld steeds nieuwe uitdagingen aan te gaan, buiten onze comfortzone te trainen en openstaan voor feedback.

 

Les 4: Het is niet te laat om topsporter te worden

Wanneer ben je te oud om topsporter te worden? Om eerlijk te zijn heb ik geen idee. Het ligt er waarschijnlijk aan welke sport je beoefend. Zoals ik in het begin zei had ik altijd een droom om profvoetballer te worden. Uiteindelijk besloot ik rond mijn 14e te stoppen met voetbal. Mijn droom was afgezwakt en ik begon het idee te krijgen dat ik nooit topsporter zou worden.

 

Na het beoefenen van een aantal andere sporten, besloot ik op mijn 17e te gaan basketballen. En binnen een aantal jaar speelde ik mijn eerste eredivisie minuten. Ondanks dat sommige mensen zeiden dat het niet mogelijk was, had ik de drive om het wel te halen.

 

Les 5: De rol van mentale training

In mijn laatste jaar in de eredivisie trok ik naast de Nederlandse jongens veel op met mijn Amerikaanse teamgenoten. We waren tijdens de voorbereiding op trainingsstage in Duitsland en hadden het erover dat we allemaal graag boeken lezen. Ieder van ons gaf een lijstje van onze favoriete boeken. Het bleek dat we alle drie gefascineerd waren door mentale training. Een van die teamgenoten werd dat jaar topscorer van de eredivisie en ik ben er 100% van overtuigd dat het voor een heel groot deel te maken heeft gehad met zijn manier van denken.

 

Een mooie reportage van The New York Times laat zien hoe Olympische winter atleten zich mentaal voorbereiden op hun wedstrijden door visualisatie. Hoe gaan zij om met hun zenuwen?

 

 

Valt het je ook op dat hij rekening houdt met obstakels en wat hij doet om weer zijn focus terug te krijgen? Door niet alleen de mooie en positieve dingen te visualiseren, maar ook de obstakels word je mentaal veel sterker en leer je sneller een tegenslag te verwerken.

 

 

Wat ik persoonlijk een mooie uitspraak vind van Olympiër Sadie Bjornson is;

 

I only think about what I can control and what i’m going to accomplish. It’s nobody else, it’s me, just doing what I do everyday.

>>>>>Download mijn GRATIS E-book over Mentale Training<<<<<

Les 6: Wat is belangrijker dan winnen? – product doel vs proces doel

Natuurlijk wil ik graag winnen, maar ik heb geleerd dat er iets is wat belangrijker is dan winnen en dat is het proces. Om uiteindelijk te kunnen winnen moet je elke dag de goede dingen doen. Elke dag moet je ernaar streven om beter te worden. Stel dat je kampioen wilt worden. Het einddoel is het kampioenschap, dit noemen we het product doel.

 

Om dat kampioenschap te behalen moet je wat doen, namelijk trainen. En dit is het proces. Wat belangrijk is, is om heel duidelijk te omschrijven wat je elke dag gaat doen om beter te worden. Door heel gefocust te zijn op wat je van dag tot dag moet doen zullen uiteindelijk te resultaten volgen.

 

Les 7: Als je maar gelukkig bent, toch?

‘’Als ik topsporter word, dan ben ik gelukkig.’’ Vaak denken we aan een doel dat ver weg ligt en ons gelukkig moet maken. Pas als we dat doel hebben bereikt kunnen we gelukkig zijn, denken we dan. Wat ik mij ben gaan realiseren is dat ik meer naar het moment van NU moet kijken. Het gaat vooral om het proces. In het Engels zeggen ze ook wel eens; you got to love the grind. Je moet van het proces leren houden. De obstakels die je op je pad tegen zal komen horen hier ook bij, maar ook die obstakels kun je overwinnen. Dit hoort allemaal bij het proces.

 

Om uiteindelijk bezig te zijn met een sport vind ik geweldig. Soms als ik geen zin had om te trainen dan schoot er door mijn hoofd; ‘’Patrick je had nu ook op kantoor kunnen zitten.’’ Niet dat daar iets mis mee is :D, maar ik realiseerde me dan wel dat ik een bevoorrechte positie had om zoveel met sport bezig te zijn en uiteindelijk je beroep er van te kunnen maken.

 

En misschien denk je nu; ‘’Hoe zit het dan met talent?’’

Talent is overrated is mijn stelling. Zonder (al te veel) talent kan je ook topsporter worden en je hoeft geen wonderkind te zijn. Hoeveel kansen en dromen laten we schieten omdat we ervan overtuigd zijn dat we het talent er niet voor hebben? We denken dat talent een must is. In mijn ogen zijn er andere dingen die belangrijker zijn dan talent als we de top willen bereiken.

 

Helpt talent je om de top te behalen? Ja, ik denk dat het scheelt als je bijvoorbeeld lang bent en een goede basketballer of volleyballer wilt worden. Ik denk echter dat er belangrijkere ingrediënten zijn dan talent.

 

Als je echt de ambitie hebt op de top te bereiken dan geloof ik dat er één ding belangrijker is dan talent en dat is mindset. Naast mindset gaat het ook om commitment, passie, doorzettingsvermogen en alle andere onderdelen die ik al heb genoemd in dit bericht. Er zijn genoeg voorbeelden van elite topsporters die zonder al te veel talent toch de top hebben bereikt (en dat is op zich ook weer een talent) . Denk bijvoorbeeld aan:

  • Tom Brady waarvan gezegd werd dat hij niet atletisch genoeg was. Nu is hij de meest succesvolle quarterback aller tijden.
  • Isaiah Thomas is en was te klein volgens mensen. Hij werd een aantal jaren geleden als laatst (!) gekozen in de NBA-draft, het selectiesysteem om uit te komen in de NBA. Maar vorig jaar werd hij vijfde in de stemming als meest waardevolle speler in de NBA.
  • Russel Wilson was te klein volgens de ‘’kenners’’. Maar hij had een bepalende factor in de eerste superbowl winst in de historie van zijn team.
  • Michael Jordan werd in de jeugd niet goed genoeg bevonden door zijn highschool coach en haalde de selectie niet. Jordan wordt nu door veel mensen bekroond als beste sportman ooit.

 

Ondanks dat de zogenaamde kenners deze sporters in het begin afschreven lieten ze zien dat het juist alle andere dingen zijn die nog belangrijker zijn dan talent. Een mooie quote die de mindset van deze mannen omschrijft is;

‘’Hard work beats talent, when talent fails to work hard.’’

 

Extra lessen

Nog een aantal extra korte lessen en tips die ik je graag mee wil geven;

 

  • Vraag aan topsporters en coaches tips en tricks.
  • Lees boeken en interviews over mentale training, (sport)psychologie, mindset en biografieën.
  • Kijk sportfilms.
  • YouTube is je beste vriend om topsporters te bestuderen.
  • Doe aan doelgerichte training, zorg dat je heel specifiek weet aan welke bewegingen je gaat werken en waarom.
  • Train met een specifiek doel. Denk aan het product doel en het proces doel.
  • Maak trainen leuk voor jezelf. Als je dag in dag uit traint kan het soms een sleur worden. Bedenk manieren waarop je jezelf blijft uitdagen, maar ook jezelf kan belonen voor je harde werk.
  • Het managen van je eigen energie is heel belangrijk. Leer herkennen waar je lichaam behoefte aan heeft. Rust of juist meer en harder trainen? Heb je spanning in je lichaam? Leer meer over de ideale prestatietoestand.
  • Leer ook ontspannen door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen, stretchen, yoga, powernap etc.
  • Eten en slaap kan het herstel van lichaam heel erg versnellen. Hoe beter de kwaliteit van eten en slaap hoe sneller je kunt herstellen.
  • Weet waar je wel en niet controle over hebt. Je eigen mindset, eten, slaap en inzet zijn dingen waar je controle op hebt. Scheidsrechters, accommodatie, tegenstanders etc. heb je niet onder controle, dus het heeft ook weinig zin om je hier druk over te maken.
  • Werk met doelen en schrijf ze op!
  • Positief denken is goed, maar houd er ook rekening mee dat er obstakels op je pad kunnen komen. Bedenk voor jezelf welke obstakels dit kunnen zijn en hoe je deze kunt overkomen. Hoe beter je dit voor jezelf hebt omschreven, hoe makkelijker je met tegenslag kunt omgaan.
  • Zorg dat je gewoonten en routines ontwikkelt die bijdragen aan jouw succes. Hoe meer vaste routines je hebt, hoe minder wilskracht het kost. Het poetsen van je tanden doe je nu ook automatisch en zo moet het uiteindelijk ook worden bij de nieuwe routines :).
  • Zorg voor een supportteam. Het is fijn om een vast persoon of een aantal vaste personen te hebben met wie je successen kunt vieren, maar ook bij wie je je hart kunt luchten. Dit hoeft geen hele entourage te zijn, maar wel mensen die je door dik en dun steunen.
  • Kom uit je comfortzone. Durf nieuwe en spannende uitdagingen aan te gaan.
  • Analyseer je trainingen en wedstrijden. Wat ging er goed en waarom? Wat kan beter, waarom en hoe?
  • Durf grote dromen te hebben en werk hard en slim om deze dromen te behalen!

 

 

Patrick

Ik ben Patrick Frimpong, voormalig profbasketballer en oprichter van Topsport Brein. Via topsportbrein.nl geef ik tips hoe je jouw sportprestaties kunt verbeteren. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat je geen topsporter hoeft te zijn om een topsportmentaliteit te ontwikkelen! Kortom: alles over het bereiken van topprestaties!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *